Friday, June 20, 2008

ASTERIX dan TIN TIN


Saya penggemar Asterix. Hasil tangan Goscinny (1926-77) dan Uderzo (1927 - ) itu memang memukau. Setakat ini koleksi Asterix saya lengkap dan sempurna. Empat di atas adalah sebahagian daripadanya.

Bagaimanapun selepas kematian Goscinny yang menjadi penulisnya, Axterix agak hilang 'umpph' daripada segi penceritaan. Beberapa cerita yang ditulis dan dilukis sendiri oleh Uderzo ternyata banyak hambarnya.

Satu lagi komik/kartun yang saya suka ialah The Adventures of Tin Tin, karya Herge (1907-83). Koleksi Tin Tin saya juga setakat ini masih lengkap dan elok. Nak pinjam boleh la..

3 comments:

afandi said...

Sdr. Jeanbara,

ASTERIX tu Komik Peranchis kan. ada semua ka 33 siri tu, saya tak baca tapi baca dari Wikipedia

http://en.wikipedia.org/wiki/Asterix

Diterjemah sampai ke 100 Bahasa ..hebat

jeanbara said...

Yup, komik Perancis. Try la baca. Tak rugi. Kalau nak tengok orang makan donut kat lubang dia, inilah komiknya...

Walaupun komik, pencerita dan pelukisnya amat teliti tentang sejarah dan budaya. Costumenya juga hebat-hebat. Lagi sekali nak tolong iklan: tak rugi!

AbnormalSuam said...

asterix?

Hurrmmm...

Dah tengok filem animasinya?

Best wooo... tapi best lagi komiknya...