Tuesday, June 17, 2008

BUAH TANGAN ABNORMALSUAM


Ini ada buah tangan yang diemelkan oleh abnormalsuam. Saya perturunkan juga emelnya sekali. Pakat-pakatlah baca, mudah-mudahan kita sama-sama mendapat sedikit sebanyak manfaat daripadanya:

Ini adalah Kitab Risalah Kafiyatul Mubtadi yang aku maksudkan. Kitab ini aku gunakan masa aku belajar kat balai panjang (masjid) untuk kelas Quran Tajwid yang dikendalikan oleh Majlis Agama Islam Kedah pada tahun 1977-1980 dulu. Aku masih simpan kitab ini dan sering berada dalam beg galas aku.

Ini kitab asas sebelum beralih ke kitab Mutawwasit dalam mempelajari bab Usuluddin dan Usul-Al-Fiqh. Terdapat 171 perkara dalam kitab kecil ini termasuklah bab solat (rukun, syarat, bab membinasakan dan sebagainya), bab sunat ab'ash, bab sunat hai'ah, bab korban, bab akikah, bab jenazah, bab bersuci dan sebagainya. Bahagian terakhir kitab ini menceritakan secara ringkas tentang peristiwa Nabi s.a.w dilahirkan, anak-anak Nabi s.a.w, isteri-isteri Nabi s.a.w dan isteri-isteri Nabi s.a.w ketika baginda hendak wafat.

Di dalam kitab ini juga diceritakan secara ringkas bab Tauhid, rukun Syahadat, makna iman, serta soal jawab ringkas tentang 'Percaya Kepada Allah Taala'...

Kitab ini pernah hinggap ke kepala aku bila aku menjawab salam dengan kata lafaz, 'Waalaikum salam.' Dan ustaz yang mengajar aku (rahmat Allah atas dirinya), terus paksa aku buka mukasurat 140 dan hafazkan salam yang kamal, menjawab salam yang sedikit kamal, salam yang terlebih akmal, dan menjawab salam yang terlebih akmal...

hehehehehehe... sekarang? Aku pun dah lupa melainkan menjawabnya seperti sebelum kepala aku dihentak dengan kitab kecil ini...

No comments: